От какво се страхуват децата ни

Тийнейджърите говорят за това, че трябва да се справят и че не са готови

18 Февруари 2024 г.
От какво се страхуват децата ни

Тийнейджърите най-често се тревожат за бъдещето.

Снимка: Shutterstock

Тук ще говорим за малко по-големите деца. Оказва се, че повечето от тийнейджърите – на възраст между 13 и 17 години – най-много се страхуват от това, което ги очаква след училище. Какво ще правят, след като завършат училище, след като излязат от една позната система, в която са свикнали да функционират и са установили свое място.

За тях зрелостта означава решения, отговорност и конкуренция. Те говорят за това, че трябва да се справят и че не са готови. Ето кои са 5-те фактора, които влияят на тези страхове у децата ни:

1. Културата на страха

Ние сме се превърнали в култура на страха. Толкова сме се съсредоточили в опазването на сигурността на децата си, че сме ги лишили от стъпалата, от които се нуждаят, за да превърнат зрелостта в желана перспектива. Стараем се да отнемем от болката им, да предотвратим всеки техен провал, да вземем по-добрите решения вместо тях – да направим проекта вместо тях, да измолим от учителката да отложи теста или да изпита детето за 6. Само се замислете, колко такива прояви имате в родителската си биография? Може би това е довело до липса на сигурност и смелост.

2. Изкривен мироглед

Прекарайте един ден, като обръщате внимание на разговорите, които се случват около вас. Вслушайте се в посланията по телевизията, радиото и в нашия виртуален свят. Пребройте колко от тях ви карат да се чувствате по-щастливи и по-леки и колко ви карат да се чувствате притеснени, тревожни, и ви натоварват

Децата чуват същите послания. Те обаче нямат предимството на опита. Те не разбират сензацията в медиите и интернет. Те не разбират, че страхът движи нашата икономика и 24-часовия цикъл на новините.

Какво можем да направим?

Често изразявайте на глас това, което цените. Гласът в главата на детето в крайна сметка е гласът на неговия родител. Уверете се, че говорите за нещата, които са от значение. Използвайте повече позитивни думи и изрази. Обръщайте повече внимание на позитивните неща около нас.

3. Тесен е светът

Децата имат значително по-малко възрастни в живота си, отколкото преди 30 години. Отминали са дните на многодетните семейства, живеещи заедно. Няма ги приятелите, които са били почетни „лели и чичовци". Онези възрастни, на които можехме да се доверим и които можеха да дадат съвет, да подкрепят или да кажат строга дума.

Броят на разводите е висок. А родителството се е превърнало в много личен процес, никой не смее да дава съвети или да се намесва.

Какво можем да направим?

Тези наставници могат да бъдат членове на семейството, съседи, спортни треньори, възпитатели или просто близки ваши приятели. Положителните резултати са едни и същи.

Резервните (по-обективни) наставници правят децата по-уверени, по-спокойни пред предизвикателствата и по-отворени към нови преживявания. Израстването не е толкова обезсърчително, когато си заобиколен от възрастни, които ти показват положителни примери.

4. Прекалено много екранно време

Ново проучване установи, че 94% от австралийските тийнейджъри имат телефон или таблет, което не е толкова изненадващо. Въпреки това 67% от децата в началното училище и 36% от децата в предучилищна възраст притежават собствени мобилни устройства, което звучи обезпокоително.

Средното седмично потребление доближава 32 часа. Това, което те губят във всеки един от тези часове, е човешката връзка.

Човешката връзка ни дава усещане за подкрепа. Тя ни прави част от нещо по-голямо от нас самите. Когато сме наясно къде принадлежим, е по-лесно да поемаме рискове и да посрещаме бъдещето. Човешката връзка е това, което трябва да насърчаваме.

Какво можем да направим?

Отговорът е прост и недвусмислен, но същевременно може да се окаже и голямо предизвикателство. Намалете времето, което децата прекарват пред екрана. По този начин се противопоставяте на съвременните тенденции и навици, но ползите от това си струват.

5. Училищна система, която се основава на съревнование, вместо на учене

Нашата училищна система носи част от отговорността за стресираните ни деца. Тя е създадена по начин, който е насочен към измерване и успех и постижения чрез съревнование. Оценяваме представянето на децата, учителите и училищата главно по техните академични резултати. Измерваме ги с резултати от тестове, оценки, олимпиади, изпити и класации. И за някои деца това е страхотно.

Има такива, които процъфтяват в академичната конкуренция. За тези деца системата работи. Други обаче обичат да се потапят в ученето, обичат да си играят с идеите, да изследват бавно и в името на интереса си, а не в рамките на определено време и точен срок. Други учат най-добре в момента на нуждата. Когато са необходими знания и умения, те ги усвояват бързо и ефективно.

За някои седенето на пластмасов стол по шест часа на ден, пет дни в седмицата, четиридесет седмици в годината, е истински ад. Те го блокират, доколкото е възможно, и просто чакат да свърши. Скуката и разочарованието обаче водят до стрес, който е коварен и дълбоко нездравословен.

Представете си среща с бивши съученици или среща с бивш учител. Ще си припомните с носталгия най-различни моменти и истории от училищния живот, но темата, която едва ли ще засегнете, е свързана с оценките и успеха.

Важно е родителите да обясним на децата, че животът след училище не е същият като училищния. Те трябва да се чувстват чути, за да придобиват постепенно своята увереност. Не е нужно да поправяте всичко „счупено“ заради тях, не се страхувайте да видят и недостатъците на този живот. Трябва да ги изслушвате и да признавате техния опит за света.

Обекти.бг

Да поговорим

Как да се справяме с емоциите на тийнейджърите

Още от Да поговорим

Токсично приятелство

Снимка: Shutterstock

Кога приятелството започва да ни вреди?

Мъж и жена в леглото. Снимка: Shutterstock

Истина или заблуда: мечтае ли бременната за секс

Пчела, която събира мед. Снимка: Shutterstock

Детето пита: Защо пчелата бръмчи

Дете и Дядо Коледа

Снимка: Shutterstock

Не използвайте Дядо Коледа като заплаха

Огнен кон - символ на 2026. Снимка: Shutterstock

Какво не бива да подаряваме за 2026

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Токсично приятелство

Снимка: Shutterstock

Снимка: Национален военноисторически музей

Скарлет Йохансон

Снимка: Getty

Празнична салата с пушено пиле и ананас

Снимка: Shutterstock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Мъж и жена в леглото. Снимка: Shutterstock

Здраве

Истина или заблуда: мечтае ли бременната за секс

Тази тема не се обсъжда дори с любимия човек

Хайди Клум и Хенри. Снимка: Getty

Заедно

Хайди Клум позира със сина си Хенри за корицата на модно списание

52-годишният супермодел и 20-годишният ѝ син са звездите на новия брой на Elle Germany

Пчела, която събира мед. Снимка: Shutterstock

Образование

Детето пита: Защо пчелата бръмчи

Как да разширим знанията му за живота на насекомите

Жена чете книга с чаша кафе с ръка. Снимка: Shutterstock

 

Дете и Дядо Коледа

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Не използвайте Дядо Коледа като заплаха

Кои три невинни фрази на родителите за добрия старец всъщност са голяма грешка и не носят ползи на малчугана

Огнен кон - символ на 2026. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Какво не бива да подаряваме за 2026

В очакване на годината на Огнения Кон, според астролозите

Токсична майка

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

7 типа токсични майки, които оставят дълбоки емоционални белези в децата си

Осъзнаването на проблема е първата стъпка към по-здравословен и щастлив живот